ruudremco.reismee.nl

Eerste dagen

Nou, waar zullen we eens beginnen?

Na een uur of 22 gereisd te hebben zijn we via Guangzhou (China) in Hanoi onze reis begonnen. Met een stevige jetlag in de benen zijn we met het openbare vervoer naar het centrum van de stad gegaan. Hier begon de eerste uitdaging; het zoeken van een slaapplaats. Dit ging gepaard met de tweede uitdaging; niet aangereden worden. In Hanoi worden stoepen namelijk niet gebruikt waar ze voor bedoeld zijn, ze staan vol met scooters, motors en kraampjes. Het scootergehalte is hoog. Er rijden hier 3 miljoen motors/scooters rond in een stad met 7,5 miljoen inwoners. Het verkeerssysteem is gebaseerd op ongeschreven regels zonder stoplichten. Er wordt constant getoeterd en iedereen rijdt door elkaar heen.

Voor de eerste nacht hadden we besloten niet in een hostel met andere mensen te slapen zodat we even die jetlag rustig konden verwerken. Helaas waren de ‘matrassen’ zo hard als een houten plank, dus dat viel een beetje tegen en daarom stonden we om 6.00 uur al naast ons bed.

De tweede dag zijn we op zoek gegaan naar een hostel waar we gezellig in een slaapzaal met 6 blonde stoten waren ingedeeld. Grapje, het waren er maar 5. Nee dat was helaas ook niet zo, we lagen met 3 kerels :( ….

Verder hebben we deze dag een deel van de stad verkend, The Old Quarter en het iets rustigere French Quarter. Ook zijn we op gegaan naar het échte lokale eten, want die ‘Vietnamese’ loempia’s hebben we hier nog niet kunnen vinden. Via tips van Hai, onze lokale boy uit het hostel, zijn we op leuke adresjes terechtgekomen waar veel locals te vinden waren. Typisch kenmerk, in deze adresjes kwamen we niet met onze knieën onder de tafel en waren de plastic stoeltjes niet hoger dan 20 cm. Ondanks een taalbarrière werkt het aanwijzen van eten op plaatjes tot nu toe prima! Het Vietnamese eten is goed te pruimen en houden we komende tijd nog wel eventjes vol. Uiteraard zijn we in Vietnam niet alleen voor het eten, maar ook om onze bierscore op Untappd bij te werken. De ideale uitgaansgelegenheid hiervoor is de beer corner. Hier zitten honderden mensen, toeristen en locals, buiten op straat een drankje te nuttigen en te luisteren naar live muziek. Hier hebben we de avond goed om gekregen.

Om ons dagelijkse cafeïne niveau op peil te houden hebben we eens iets nieuws geprobeerd, genaamd Egg coffee, klinkt smerig maar was erg lekker! Inmiddels behoort tot onze vaste prik in de morgen.

Dag drie wilden we, zoals altijd, ons intellectueel ontwikkelen door musea te bezoeken om meer te weten te komen over de historie van Vietnam. Helaas zijn de musea op vrijdag gesloten.. We hebben daarom rondgelopen en hebben de Temple of Literature bezocht. Dit was een leuke ervaring omdat hier allemaal afgestudeerde studenten hun graduation ceremony hadden. Hierna hebben we de Hao Lo prison bezocht, deze gevangenis heeft een grote rol gespeeld in de Hanoise geschiedenis omtrent de kolonisatie en de Vietnam oorlog.

Hierna wilden we (uiteraard) graag nog een biertje gaan drinken, maar dit is soms lastiger dan gedacht aangezien de cafés een beetje verstopt liggen. Uiteindelijk zijn we een klein en donker steegje in gelopen en na een aantal trappen kwamen we in een chill rooftop barretje terecht.

Dag vier hebben we afgesproken met 2 Vietnamese meiden. Via de website showaround.com kun je in contact komen met locals om daar samen dingen mee te ondernemen. Nadat ze naar ons hostel waren gekomen hebben we samen het West Lake en de oudste boeddhistische tempel van Hanoi bezocht. Ze studeerden ook allebei International Business en spraken echt opvallend goed Engels t.o.v. de Vietnamezen die we tot nu hebben ontmoet. ’s Middags hadden we aangegeven dat we local food wilde proberen op meer locale plekken. Ze daagden ons uit om pittig eten te proberen. Het restaurant bood gerechten aan waarbij je kon kiezen tussen ‘7 levels of spicyness’. Ieder level stond voor een 5 extra pepers die gebruikt werden tijdens de bereiding. We zijn begonnen bij level 5, wat nog zonder te janken te eten was. Daarom hebben we het gerecht even laten upgraden naar het hoogste level. Op zich was level 7 inderdaad wel aardig pittig. We liepen allebei een beetje rood aan, onze keel stond brandde weg en het huilen stond ons nader toe dan het lachen. Verder dan een hap of 10 kwamen we dan ook niet. We waren toch trots op onze performance, want zelfs de locals daar kwamen niet verder dan level 4 en zaten vol bewondering naar ons te kijken.

Hierna zijn we gewoon vrolijk verder gaan eten. Dit was ook weer een vrij shabby toko, maar wel uitzicht op het meer. We hebben de bestelling aan onze Vietnamese vrienden overgelaten en hadden dus ook geen idee wat ons te wachten stond. Toen uiteindelijk het eten op tafel kwam werd ons verteld dat we schelpen, slakken en kippenembryo’s gingen eten! Dit klinkt allemaal erger dan het smaakt en achteraf was het best lekker allemaal.

’s Avonds hebben we nog wat rondgelopen in de stad in de Old Quarter en daarna nog wat biertjes gedronken. We betaalden 7000 dong voor 1 biertje, dit komt neer op ongeveer €0,30. Het tempo van ons lag wel iets hoger dan het tempo van de Vietnamezen…

We waren blij dat we contact hadden gezocht met de locals, want je komt nu echt op plaatsen waar je zelf nooit naar toe zou gaan. Het is een hele ervaring om ook hun verhalen te horen. We gaan proberen om dit ook op andere plekken te doen.

Zondag, onze laatste dag in Hanoi, stond in het teken van onze trip naar Sapa regelen. We hebben eerst even de mogelijkheden gegoogled. Je vindt hier echt tourtjes op iedere hoek van de straat, maar we horen en lezen veel berichten dat dit niet altijd even top en betrouwbaar is. Aangezien we van Winnie het nummer van Mamma Ti hadden gekregen, konden we deze trip zelf regelen. Via de receptie van het hostel hebben we een slaapbus kunnen boeken naar Sapa. Daarna hebben we Mamma Ti opgebeld en gevraagd of we bij haar mochten blijven slapen, maar hierover later meer..!

Nadat alles geregeld was, zijn we nog langs 2 monumenten gelopen. Het eerste was de Old Citadel of Hanoi, wat op de Unesco wereld erfgoedlijst staan. Daarna zijn we nog naar het mausoleum van Ho Chi Minh geweest. Helaas is Ho Chi Minh in Oktober en November op ‘vakantie’ naar Rusland om eens goed onder handen genomen te worden. We hebben het mausoleum daarom helaas alleen van de buitenkant kunnen bekijken. Hierna zijn we teruggelopen naar het hostel en hebben we onderweg nog even wat gegeten, want rond 21:00 zouden we worden opgehaald door de slaapbus.

Hieronder volgen nog een aantal foto's. We hebben ook een kort filmpje gemaakt van onze reis tot nu toe, die vinden jullie door op onderstaande link te klikken!

En ohja, ook niet onbelangrijk, we hebben elkaar na een week nog niet de koppen ingeslagen, dus dat gaat ook prima !

Liefs, groetjes en kusjes van de boys,

Ruud en Remco

To be continued….

Marlies

Genoten van jullie verslag en de foto's
PS: leuk kapsel

Peter en Astrid

Ha Boys,
Leuk om jullie belevenissen te lezen, we genieten mee!
Filmpje is ook zo????

Cyriel

Top verhaal! Ben benieuwd naar de volgende! Veel plezier!

Tonny en Ben

Hallo Remco en Ruud,
Wat een leuk verslag van de eerste dagen van jullie reis. Heel leuk geschreven. Hier gaan wij in dit koude landje nog lekker warm van genieten. Maak er nog een mooie tijd van, dan genieten wij dus mee.
Groetjes, ToBe.

Ria

Hai Remco en Ruud,
Astrid stuurde mij jullie verhaal om even te lachen. GELUKT!
Veel plezier op jullie reis
Ria