ruudremco.reismee.nl

Maleisië

Hallo allemaal!

Het heeft even geduurd, maar hier zijn we weer. We willen even zeggen dat we het erg leuk vinden om te zien dat jullie ons blijven volgen. Het is fijn om iedere keer jullie reacties te lezen!

Op dit moment zitten we in de bus richting Singapore. Afgelopen maand hebben we door Maleisië gereisd en daarom is het tijd voor een nieuw verhaal!

We zijn onze trip begonnen in Kuala Lumpur, een enorm grote stad. Van tevoren hadden we verschillende verhalen erover gehoord; sommigen vonden het saai, anderen te gek, de een vond het duur, een ander goedkoop. We waren erg benieuwd naar de stad en hadden een paar dagen de tijd om het te ontdekken. Wat direct opvalt is dat de stad echt een ‘concrete jungle’ (betonnen jungle) is. Er zijn enorm veel (en) grote gebouwen te zien, een monorail loopt door het centrum van de stad, overal zijn winkeltjes en restaurantjes en er ligt de ene shopping mal na de andere. Het was helemaal niet saai, er was van alles te zien en te beleven. We hebben natuurlijk de Petronas toren bezocht, het boegbeeld van Kuala Lumpur. Voor uitzicht over de stad, hebben we de KL toren bezocht en vanuit hier had je ook een perfect op de Petronas torens. Hier kon je ook op een glazen plaat staan op bijna 400m (!) hoogte. We hebben allemaal verschillende nieuwe gerechten en streetfood geprobeerd. We hebben diverse winkelcentra bezocht, eentje zelfs met een achtbaan erin. Kortom, we hebben ons niet verveeld. We werden alleen direct geconfronteerd met een ontzettend groot nadeel van Maleisië… Het is namelijk een islamitisch land en als er iets is wat de islam niet leuk vindt dan is dat alcohol drinken. Dit was, helaas voor ons, duidelijk zichtbaar aan de bierprijzen. We hebben onze levensstijl dus wel een beetje moeten aanpassen in Maleisië.

De volgende stop was Cameron Highlands, dat bekend staat om de theeplantages. We hebben hier 3 dagen in een klein dorpje genaamd ‘Tanah Ratah’ overnacht en vanuit daar de heuvels in gewandeld en een excursie gedaan. Het dorpje zelfs was vrij saai, maar de omgeving was erg mooi. We hadden nog nergens in Azië theeplantages gezien tot nu toe, dus dit was erg leuk om allemaal eens te zien.

Na Cameron Highlands zijn we naar het eiland Penang gegaan en hier verbleven we in het stadje Georgetown. Georgetown staat bekend om het eten en de streetart. Dit was weer even heel wat anders, door de hele stad zijn muurschilderingen te vinden. Het kwam op ons over als een erg relaxed stadje. Ook het eten smaakte goed. Tot nu toe waren we vooral de Indische invloeden tegengekomen in de restaurants. Denk aan kip tandoori/masala of maanbrood/roti. Erg lekker, maar we waren ook wel benieuwd naar iets nieuws. Verder zijn we Penang hill omhoog gegaan met een treintje. Hier had je een mooi uitzicht over het eiland en de zee, het deed ons een klein beetje aan Rio de Janeiro denken.

Omdat het erg warm is in Maleisie, minimaal 30 graden met geen wolkje te bekennen, wilden we erna een paar dagen graag aan het strand chillen. Penang is ook een eiland, maar hier liggen bijna geen stranden. We hebben daarom de ferry naar Langkawi genomen. Een prachtig eiland met witte stranden en een helderblauwe zee. Bijkomend voordeel: Langkawi is belastingvrij! Eindelijk weer eens fatsoenlijk bier drinken dus! We zijn iets langer op Langkawi gebleven om te chillen. We hebben vooral rustig aan gedaan. Een dag hebben we een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. Je kunt met gondel een berg op, waar op een hoogste punt een enorme hangbrug is gebouwd, erg vet!

Na Langkawi wisten we niet heel goed wat we verder moesten doen. We hadden Maleisie niet super goed gepland. We wilden sowieso naar Borneo, waarvoor we terug zouden moeten gaan naar Kuala Lumpur, omdat alle vluchten via de hoofdstad gaan. We hadden in eerste instantie ‘Taman Negara’ overgeslagen, maar baalde toch dat we straks het land zouden moeten verlaten zonder een van de grootste nationale parken niet gezien te hebben. Daarom hebben we besloten om eerst nog hiernaartoe te gaan, ook als was dit niet de meest logische route.

In Taman Negara hebben we de eerste nacht overnacht in een tent aan de rand van de jungle. De man die ons hiernaartoe bracht was erg aardig en had ons uitgenodigd om eerst nog even te gaan vissen. Iedereen ving hier natuurlijk wat, behalve wij… De tweede dag wilden we de Canopy Walk doen en kijken of we in een hutje midden in de jungle zouden kunnen overnachten. Na een vroeg ontbijtje hebben we de rivier overgestoken om naar het park te gaan. In het park zitten tijgers, panters, olifanten, allerlei soorten spinnen en slangen, tapirs, kortom noem maar op, maar in het eerste gedeelte van het park kun je zelf ‘los’ rondlopen. De canopy walk is een korte wandeling over hangbruggen die beginnen op 10m hoogte, maar oplopen tot bijna 50m hoogte. Je loopt dan tussen de toppen van de bomen middenin de jungle. Na de Canopy walk hebben we in het dorpje geluncht, wat eten gescoord voor de overnachting en matjes en slaapzakken gehuurd. Hierna konden we aan onze 3km lange wandeling naar de hut beginnen. Onze slaapplek was een aftands, verlaten gebouwtje midden in de jungle met een paar houten planken om op te slapen, kortom genieten. Zie de foto’s om een indruk te krijgen. We hebben die nacht bijna geen oog dicht gedaan, maar het was wel echt een mooie ervaring om midden in de jungle te slapen zonder ook maar iets of iemand om je heen. Buiten het feit dat we kennis hebben gemaakt met een eekhoorn of rat die ons eten ‘s nachts wilde stelen, hebben we toch nog redelijk kunnen slapen.

Na Taman Negara zijn we terug naar Kuala Lumpur gegaan om vanuit daar het vliegtuig naar Kuching, in Borneo, te pakken om daar een weekje te verblijven. Kuching zelf is een rustig stadje met een rivier, waar verder niet veel te beleven valt. In het hostel leerden we al snel een Nederlander en een Duitser kennen. Ze wilden een huisje huren in het nationale park bij Kuching en vroegen of we mee wilden, dat hebben we natuurlijk niet afgeslagen. Na een korte busrit en boottocht kwamen we in het park aan. Hier hebben we 2 dagen alleen maar trekkingen gedaan. Het was een echte jungle die aan zee lag. ’s Nachts hebben we nog een nachtwandeling gedaan. Uiteindelijk hebben we allemaal verschillenden dieren gezien: giftige spinnen en slangen, vogels, enorm grote mieren, wilde zwijnen, neusapen etc.!

Na Bako national park zijn we teruggegaan naar Kuching. De Nederlander en Duitser gingen verder reizen op Borneo, wij zijn nog een paar dagen in de stad gebleven. We hebben hier verder rustig aan gedaan. We hadden eigenlijk te weinig tijd om nog echt iets te doen, en te veel tijd om alleen in de stad te blijven. De enige excursie de we gedaan hebben is het bezoekje aan Semenggoh Nature Reserve. Een nationaal park waar orang-oetans nog semi-wild leven. Iedere dag zijn er 2 momenten waarop ze gevoed worden. In het park leven er rond de 20 orang oetans en je moet een beetje geluk hebben dat ze komen opdagen. Wij hebben er 3 gezien, waarvan 1 baby’tje, een heel bijzondere ervaring!

Na Kuching zijn we teruggevlogen naar Kuala Lumpur en daar hebben we direct de bus naar Melaka genomen. In Melaka zijn we 1,5 dag gebleven. Melaka is een klein stadje met Nederlandse invloeden. Het is vroeger een handelsstad geweest en je ziet de Nederlandse invloeden nog terug in de gebouwen en graven die er liggen.

Na Melaka hebben we de bus naar Singapore genomen. Hier zullen we 4 dagen blijven om vervolgens naar Jakarta te vliegen. De video van Maleisie hebben we moeten splitsen in 2 delen omdat we te veel beeldmateriaal hebben. Hieronder de link naar deel 1 tot aan Taman Negara:

Heel veel groeten,

De boys

Maurice en Claudy

Weer genoten van jullie belevenissen, geniet nog van de laatste weken.

Dian en Frans

Net jullie laatste 2 filmpjes bekeken en het verhaal gelezen. Erg leuk! Met googlemaps erbij krijg je er helemaal een beeld bij welke afstanden jullie afleggen. Heel veel plezier en geniet ze nog in Azie.
Groetjes, Dian en Frans

Astrid en Peter

Weer veel en verschillende verhalen van jullie met veel plezier gelezen. Het blijft dus genieten. Alleen aan de visvaardigheden moet kennelijk nog worden gewerkt !! De countdown is begonnen dus geniet er nog maar extra van !

Jos en Margriet

Hallo remco,ruud en kristien.
Hebben met veel interesse en plezier jullie twee laatste verslagen en filmpjes gezien en gelezen
Geniet de komende tijd maar lekker met alles wat op jullie pad komt .Heel veel groetjes van Jos en Margriet